bicara tentang kehidupan dari ruang lingkup seorang hamba yang serba kekurangan

Friday, May 1, 2009

Mengapa Takut Dengan Persaingan?

Syarikat aku telah dipanggil untuk sebut harga tertutup oleh sebuah GLC. Kebetulan salah seorang rakan aku yang juga kontraktor dipanggil untuk masuk sebut harga tersebut. Aku dapat tahu hal tersebut sewaktu minum teh dengannya sehari sebelumnya. Untuk menjimatkan, aku cadangkan yang kami pergi lawatan tapak dengan sebuah kereta sahaja. Aku offer untuk drive ke tapak. Dia pun setuju. So off we went to the site visit.
Sesampainya disana ada tiga lagi kontraktor. Aku andaikan yang semuanya dipanggil untuk sebutharga yang sama. Yang menariknya salah seorang kontraktor yang hadir tu kenalan lama kami ( aku dan rakan aku tadi) . Kami sama-sama membesar di Keramat. Melihat dia aku dengan gembira menghulur tangan ku "Site visit?" tanya aku. Tetapi aku aku lihat dia kelihatan gelisah dan tidak senang. "Takkan kat sini pun kau ada?" dia bertanya tanpa menyambut huluran tangan aku . Gayanya solah-olah tidak senang dengan kehadiran kami.
"Eh biasalah bang, sama -sama cari makan, mana ada lubang mestilah kita datang" kata ku. Dia tidak menghiraukan aku dan berganjak kearah pegawai GLC yang akan memberi taklimat tapak yang kelihatan baru sampai.
Sebaik habis taklimat aku mempelawa kenalan lama tadi untuk minum tetapi dia menolak kerana ada hal katanya. Tetapi sebelum bergerak sempat dia bertanya "kau dan mail (rakan yang datang besama aku) pakat ke?". "Eh taklah, kan GLC panggil 5 kontraktor, nak pakat macam mana?" kata aku. So, kami beredar dan aku ingat kes ini tamat disitu.
Esoknya ketika aku datang nak membeli dokumen tender, pegawai yang menjual tender tersebut, sebaik mengetahui nama syarikat aku bertanya "awak dan syarikat ABC berpakat untuk masuk tender ni?" tanyanya. Ahh sudah...aku pun ambil sedikit masa untuk menerangkan perihal keadaan sebenar. Hakikat bahawa ada 3 lagi kontraktor dan perihal GLC ini selalu memilih kontraktor yang menawarkan harga terendah, tidak memungkinkan kami untuk berpakat melainkan kelima-lima kontraktor berpakat. Pegawai tersebut berpuas hati.
Tetapi yang menjadi tanda tanya aku ialah dimana pegawai ini tahu yang aku dan syarikat ABC datang satu kereta melainkan jika tidak mendapat maklumat dari kontraktor yang lain. Ini menyebabkan aku tertanya apa yang menjadi ketakutan mereka?
Aku sebenarnya tidak pernah menanggap usahawan lain sebagai saingan yang aku perlu jatuhkan. Sebaliknya aku menggap mereka saingan yang perlu aku belajar darinya dan itu menyebabkan aku suka berkawan sesama usahawan tanpa perlu rasa terancam. Rezeki masing-masing sudah tertulis, yang perlu adalah untuk kita terus berusaha dengan cara kita sendiri.
Bagi aku seseorang usahawan berjaya kerana persaingan. Perniagaan ini sendiri diasaskan atas dasar persaingan untuk mencari dan menjadi yang terbaik. Hanya kerana aku pesaing tidak semestinya kita tidak boleh minum teh semeja. Rugilah..lagipun aku belanja.

2 comments:

  1. itulah org melayu kita...macamana nak maju!!! hehehe

    ReplyDelete
  2. sebab ada org melayu mcm ni la melayu masih tak maju...sedih2.so, kite jgn jadi melayu mcm tu....persaingan itu bagus utk menjadikan kite lebih baik dari sebelumnya.

    ReplyDelete