bicara tentang kehidupan dari ruang lingkup seorang hamba yang serba kekurangan

Wednesday, May 6, 2009

Usahawan dan Wang


Salah satu cabaran dan sekaligus menjadi godaan utama seorang usahawan ialah WANG. Kertas beragam warna dan bentuk yang mempunyai kuasa untuk menyerlahkah sisi sebenar seorang manusia.


Azizi Ali dalam temuramah dengan Sunday Star Ahad lalu ada menyatakan Wang adalah merupakan 'amplifier' kepada sisi sebenar manusia. Jika seseorang itu tamak, WANG akan menjadikanya LEBIH tamak. Jika sesorang itu penipu, WANG akan menjadikannya penipu yang lebih BESAR. Jika sesorang itu baik WANG akan menjadikanya lebih BAIK. Begitu halnya kuasa WANG.


Seorang usahawan sering akan menghadapi saat begini dalam hidupnya. Manakan tidak, jika dia mendapat kerja bernilai 1 juta contohnya, WANG berjumlah 1 JUTA akan masuk melalui akaunnya. Jika beliau bukan seorang yang amanah maka beliau boleh sahaja membaham 1 juta tanpa membayar pembekal dan sub kontraktor beliau. Sekelip mata beliau sudah menjadi JUTAWAN!.


Namun sepanjang perjalanan aku, tak ramai orang begini yang aku temui. Ramai yang akan hanya mengambil apa yang hak baginya. Pun begitu ada juga makhluk yang jiwanya sakit yang akan dengan selamba membawa lari WANG yang bukan haknya untuk kemewahan sendiri-sendiri. Pada mereka biar anak orang lapar asal anak mereka kenyang. Ada juga yang bermegah dengan kereta mewah sedang pembekal dan sub kontraktor mereka bertungkus lumus untuk hidup. Pada orang seperti ini membayar hutang sama macam nak tercabut nyawa layaknya.
Kisah WANG tidak akan habis kalau nak diceritakan.
Kepada yang tak pernah tengok berapa banyak jumlah 1 TRILLION WANG (klik sini)

No comments:

Post a Comment