bicara tentang kehidupan dari ruang lingkup seorang hamba yang serba kekurangan

Thursday, May 28, 2009

Hutang oh hutang



Jika kita membaca akhbar hari ini jelas di muka hadapan kisah peminjam wang yang dikurung dan diseksa oleh kumpulan Ah Long-Ah Long yang kejam kerana gagal membayar wang yang pinjamankan kepada mereka. Kadang-kadang kita ingin bertanya siapa yang lebih kejam..kumpulan Ah Long2 ini atau kumpulan yang gagal atau dengan sengaja tidak mahu membayar hutang.

Namun itulah hakikatnya tentang hutang. Sistem hutang dan memberi hutang ini sebenarnya memberi banyak faedah kepada perkembangan ekonomi. Namun hutang yang tidak diuruskan dengan bijak akan membawa bala kepada kehidupan.

Usahawan tentu sekali tidak lari dari sistem 'kredit' iaitu satu bentuk sistem hutang. Sistem kredit banyak memberi bantuan kepada perkembangan dan kebolehupayaan ushawan untuk berkembang dan menyiapkan projek-projek mereka. Kalau sistem ini tidak wujud maka ekonomi tidak dapat berkembang dengan baik.

Perlu kita ingat juga bahawa sistem kredit ini bukan sahaja boleh merosakkan sebuah kehidupan malah boleh merobohkan sebuah tamadun. Tamadun Rom, Empayar British, Empayar USSR dan kini Empayar Amerika semuanya roboh akibat sistem kredit yang tidak dikawal.

No comments:

Post a Comment