bicara tentang kehidupan dari ruang lingkup seorang hamba yang serba kekurangan

Sunday, May 3, 2009

Selamat Hari Pekerja

Mungkin belum terlambat untuk mengucapkan selamat kepada pekerja-pekerja semua. Sekalipun aku kini bergelar majikan, tetapi aku juga pernah berkerja dan kinipun aku masih bekerja. Aku bekerja untuk organisasi yang memberi aku kerja!

Sewaktu aku belajar 'kelakuan organisasi' dahulu, aku belajar mengenai pekerja yang mempunyai personaliti X dan personaliti Y. Mana-mana yang tak tahu teori X dan teori Y (klik kat sini).

Sepanjang perjalanan aku sebagai pekerja bawahan, penyelia, pengurus dan kemudiannya majikan aku banyak bertembung dengan kedua-dua personaliti ini. Dan pengalaman aku juga menunjukkan yang pekerja personaliti Y ini akan akhirnya menjadi usahawan. Pekerja X? yang ini akan menghadapi banyak masalah dalam kehidupanya.

Tetapi teori X dan Y ini bukan sesuatu yang rigid. Manusia tidak berada secara tetap didalam X atau Y. Mereka berada diantara keduanya. Seseorang manusia memerlukan satu pacuan (drive) , satu faktor yang menyebabkan ia mengubah tingkah laku dan hala tujunya hidupnya.

Aku? pacuan aku adalah kemiskinan hidupku. Membesar sebagai anak kaum pekerja yang miskin dan bersekolah di mana terdapat anak-anak kaum bangsawan dan pemodal membuat aku mengerti hakikat betapa aku perlu membawa keluarga ku keluar dari kemisinan yang mencengkam ini.

Aku masih jauh dari sasaran ku.Masih jauh. Tetapi sekurang-kurangnya anak-anak aku tidak dibelenggu oleh kemiskinan itu. Cuma aku harap mereka mempunyai motivasi yang cukup untuk bersaing dan pergi lebih jauh.

No comments:

Post a Comment