bicara tentang kehidupan dari ruang lingkup seorang hamba yang serba kekurangan

Friday, April 17, 2009

MeCD- Talkin untuk Melayu?

Jika anda seorang usahawan sudah tentu anda tahu betapa sukarnya untuk berurusan dengan agensi-agensi kerajaan yang ditugaskan membantu ushawan kecil negara ini. Kerenah birokrasinya sudah cukup untuk membuatkan kita mual. Itu belum termasuk pegawai yang bercuti, berkursus atau yang 'simply not there'. Itu dibawah satu kementerian. Bayangkan kini Mecd dipecahkan kepada 8 kementerian!

Setiap kementerian ada budaya mereka sendiri, ada protokol mereka sendiri dan ada masalah mereka sendiri. Ini belum termasuk para pegawai yang 'demotivated' akibat dipindahkan ke kementerian lain. Hilang kekananan atau ke'taiko'an mereka. Siapakah yang akan menjadi mangsa?

Aku ambil contoh Pusat Khidmat Kontraktor yang dipindahkan ke JKR. Memang ada sinerginya bila PKK pergi ke JKR. Lagipun banyak kakitangan PKK dipinjamkan dari JKR. Cuma yang perlu kita ingat adalah falsafahnya. MecD ditubuhkan untuk membantu Bumiputera jadi PKK dibawah MeCD lebih berfalsafah untuk membantu bumiputera. Kebanyakkan kakitangan PKK aku lihat memang sedar akan hakikat ini. Soalan aku adalah adakah falsafah ini akan berterusan bila PKK pindah ke JKR ?

Aku pun tak nak komen banyak2 sebab kita belum melihat 'wisdom' disebalik tindakan DSN mengubah semua ini. Kena tunggu setelah semua selesai. Cuma yang jadi masalah adalah semua kelulusan PKK digantung sehingga perpindhan ini semua selesai. Kawan aku yang sedang menunggu lesen kelas E beliau, meleleh air liur la....

salam...

2 comments:

  1. dude, this is a good question. feed more question on keusahawanan. I will convey this question to DSN or TSM the next time I am covering his function. Tapi bro, birokrasinya memang ada di setiap jabatan atau agensi. Selagi di jabatan dan agensi itu, hanya kaki dan tangan yang bekerja, if u know what i mean. Cheers!

    ReplyDelete
  2. I am not complaining about the tough world of entrepreneurs. Entrepreneurs are tough breed indeed. I just questioning the wisdom of it all. I just met a guy who has been self employed for 30 years w/o any govt assistance. Now thats something!. Thanks bro for your comment.

    ReplyDelete