bicara tentang kehidupan dari ruang lingkup seorang hamba yang serba kekurangan

Thursday, April 16, 2009

Mencuba yang terbaik

Marathon adalah istilah kepada satu perlumbaan berlari sejauh 42km. Ia bukan untuk orang biasa-biasa. Ia adalah untuk super human. Tidak ramai manusia mampu berlari dalam jarak sebegini panjang jika tubuh badanya tidak dikondisikan untuk perjalanan yang sangat mencabar sebegini.

Jangka masa biasa yang diambil oleh sang juara bagi perlumbaan sebegini adalah 2 jam 30 minit. Jika kita mampu berlari dengan tekun selama 2 jam 30 minit kita boleh jadi juara. Sendi kita perlu mampu menyerap hentakan, jantung kita perlu mampu mengepam darah dengan berkesan dan teratur, paru-paru perlu menyerap oksigen dengan lebih berkesan da otot-otot kita perlu cukup kuat untuk menghasilkan tenaga yang kita perlukan bagi perjalanan tersebut.

Jika kita bertanya kepada sang juara apa rahsia beliau menjadi juara, jawaban yang mungkin kita dengar adalah "saya ingin jadi yang terbaik". Jika kita bertanya pula kepada orang yang terakhir sampai , jawaban yang mungkin kita dengar adalah "Saya telah mencuba yang terbaik".

Aneh sungguh perkataan yang sama digunakan untuk dua keadaan yang berlainan kutubnya. Oleh pemenang dan oleh yang kalah.

No comments:

Post a Comment