bicara tentang kehidupan dari ruang lingkup seorang hamba yang serba kekurangan

Thursday, October 1, 2009

Usia dan waktu yang semakin dekat.

Dalam usia mencapai pertengan abad ini, ada beberapa perkara yang pasti akan menjengah kita yang kita tidak pasti bila akn sampainya namun tetap juga ia akan menjengah kita. Penyakit dan kematian!

Dalam kesibukan mengejar dan membina kehidupan ini sesekali ada juga terfikir bila kah masanya? Bagaimanakah ia datang menjengah? apakah sudah bersedia untuk mendepani hakikat tersebut ? dan apa yang bakal terjadi kepada yang ditinggalkan?

Dengan bilangan usia yang semakin meningkat. Banyak yang belum dicapai , banyak lagi yang belum di buat namun masa semakin laju perginya. Sedar -sedar sudah hampir menjangkau 45 tahun usia ini Januari tahun hadapan. Sudah jauh usia meninggalkan diri namun masih terlalu banyak yang perlu dicari.

Dalam kesibukan itu dengan tiada kita sedar penyakit-penyakit sudah mula menghinggapi tubuh badan kita. Tanpa kita sedar dan tanpa kita ambil kesah!. Perlahan-lahan ia akan memamah tubuh dan sistem badan kita dan mungkin (kalau tidak ada sebab lain) akan menjadi penyebab untuk kita menemui Sang Pencipta.

Al kisahnya, sewaktu Ramadhan yang lalu, ketika singgah di Farmasi aku mengambil kesempatan untuk membuat ujian glukos dan kolesterol aku. Hasilnya memeranjatkan ( walaupun sebenarnya secara hakiki aku sedar waktunya akan sampai). Paras gula aku sudah melepasi paras normal dan kini berada didalam Zon Diabetik! Kolestrol agak normal.

Kegemaran aku dengan sebarang kuih muih yang ada gula melaka/gula kabong, terutama sago gula melaka kini harus dikawal bah. Aku sudah perlu mengubah gaya hidup untuk mensesuaikan dengan keadaan tubuh tua aku yang dah tak boleh memproses gula dengan baik.

Pun begitu aku bernasib baik kerana mengesan gejala ini diperingkat awal, kerana aku belum mengalami simptom-simptom diabetik seperti turun berat badan, kencing malam yang kerap atau kehausan yang kronik. Cuma yang aku perasan bila aku lapar badan aku menggigil. Ini mungkin akibat paras gula yang terlalu rendah didalam badan. Rugilah belum sempat aku kaya raya dah badan aku pulak buat hal.heheh.

Ada seorang kawan aku, sebaik jadi jutawan, jantung buat hal. Laa ni hidup dengan pacemaker! nasib-nasib....

No comments:

Post a Comment