bicara tentang kehidupan dari ruang lingkup seorang hamba yang serba kekurangan

Tuesday, October 6, 2009

Mendepani Realiti Kehidupan

Satu hakikat yang pasti dalam kehidupan adalah kita tidak akan mampu memiliki semua yang kita inginkan. Dalam mengejar kehendak-kehendak kehidupan , kita akan dibatasi oleh beberapa faktor yang tidak mengizinkan semua kehendak kita. Sekuat manapun kita mencuba, sehebat manapun kekuatan ihktiar kita, yang menentukan semua dalam kehidupan kita adalah yang ESA. Semua ini di rangkulkan dalam apa yang dinamakan helaian-helaian takdir hidup kita. Semuanya telah tertulis di Loh Mahfuz.

Namun adakah itu menjadi penyebab untuk kita tidak berusaha? Adakah itu menjadi alasan yang kuat untuk hanya berdiam diri? Adakah semuanya salah takdir? Semuanya kehendak Allah? lalu kita berhenti berIKHTIAR?

Sewaktu belajar ilmu tauhid dahulu aku diperkenalkan oleh orang tua ku tiga bentuk pegangan manusia tentang takdir hidupnya.

1. Iktikad Jabariah yang berpegang kepada segalanya telah tertulis, maka manusia tidak mempunyai apa-apa sumbangan atau kesan kepada takdir hidupnya. Manusia ini umpama bulu ayang yang ditiup angin. Tidak berkuasa ia menentu arah jatuhnya.

2. Iktikad Muktazilah yang berkata sebaik sahaja Tuhan menjadikan manusia ke dunia, Tuhan tidak memainkan apa-apa peranan lagi dalam takdir hidup manusia tersebut. Manusialah yang menentukan melalui pilhannya sendiri arah tuju hidup manusia tersebut. Jika manusia gagal dalam kehendaknya itu adalah kesilapan ikthiar manusia itu sendiri.

3. Iktikad Ahlul Sunnah Waljamaah yang berpegang kepada manusia mempunyai kuasa untuk beriktiar memalui akal dan semua deria yang diberi tuhan. Tetapi TUHAN yang menentukan hasil ikhtiar manusia kerana TUHAN yang maha mengetahui.

Dalam perjalanan aku meniti kehidupan ini, aku bertemu dengan manusia yang memegang cabang-cabang iktikad diatas. Sekalipun mereka tidak mengetahuinya, melalui pegangan dan cara fikir mereka kita akan tahu apa bentuk iktikad mereka.

Ada manusia yang hanya berserah pada nasib semata-mata tanpa mahu melakukan apa-apa tindakan yang boleh menjadi ikhtiar dalam menentukan nasib mereka. Mereka redha dengan apa yang menimpoa mereka tanpa soalan, tanpa pertanyaan.

Ada manusia yang mengambil pendekatan matlamat menghalalkan cara sebab kepada mereka Tuhan tidak menjadikan kehendak mereka sebagai kenyataan jika mereka sendiri tidak memastikan kehendak mereka menjadi!

Ada yang bersederhana diantara keduanya.


Tulisan ini bukan untuk berbahas tentang nilai positif atau negatif tentang pegangan iktikad2 diatas. Ia telah dibahaskan oleh ulamak2 zaman berzaman. Cuma dalam kumpulan manusia yang terlibat dalam keusahawanan, pegangan mereka lebih banyak kepada pegangan muktazilah dan ahlul sunnah. Jarang yang aku jumpa usahawan yang hanya berserah kepada nasib dan takdir.

Kebanyakkan usahawan terkenal dengan sikap suka berikhtiar. Kalau kita bercakap dengan mereka macam-macam idea perniagaan yang kadang-kadang kita tidak terfikir pun boleh dizahirkan oleh mereka. Dari manakah iktiar itu keluar. Dari akal!.

Yang paling menarik adalah hakikat bahawa akal sudah diberi tuhan sewaktu kita lahir lagi. Jadi gunakanlah ia. IA PERCUMA!!!.

Berbalik kepada para pertana entri aku tadi bahawa tidak semua perkara yang kita inginkan akan kita miliki. Ini adalah hakikat bahwa TUHANlah yang menentukan hasil ikhtiar kita. Semua ketentuannya adalah yang terbaik untuk kita.

Satu ketika dalam kerjaya keusahawanan aku, aku ditakdirkan tertipu. Aku berasa seoalah-olah takdir tidak menyebalahi aku dengan semua ikhtiar yang telah aku lakukan. Aku berasa dunia tidak berlaku adil sebab ada pihak mendapat hasil yang sangat lumayan dari perkongsian dan ikhtiar aku.

Tiga tahun berlalu, kini aku mendapat perspektif baru. Tuhan mentakdirkan yang terbaik buat ku. Yang aku sangkakan bala rupanya adalah hikmah yang sangat tidak ternilai. Bukan sahaja aku mendapat kembali apa yang aku hilang, melalui ikhtiar lain, tetapi aku menemui diriku. Aku tahu keupayaan ku. Tuhan memberi aku sahabat yang lebih baik bagi ku. Untuk itu aku amat bersyukur.

Sebab itu blog ini dinamakan ikhtiar hidup. Manusia perlu berikhtiar untuk meneruskan kehidupannya. Tetapi hakikatnya tuhan yang menentukan semuanya. Ketetntuanya pula adalah yang terbaik untuk kita.

Salam...

No comments:

Post a Comment