bicara tentang kehidupan dari ruang lingkup seorang hamba yang serba kekurangan

Monday, October 19, 2009

Apabila Allah mendatangkan ujian....

Baru kembali dari menziarah seorang teman yang sedang mendepani ujian Allah yang hebat.

Anak bongsu teman ini yang berumur 11 tahun sedang terlantar di hospital dalam keadaan koma. Kemungkinan untuk anak ini pulih adalah sangat tipis. Menurut ceritanya anaknya dalam keadaan biasa-biasa sahaja pada hari kejadian. Selaps maghrib anak ini minta makanan , sebelum memberitahu untuk masuk tidur. Tidak berapa lama selepas masuk bilik anaknya mengahadapi kesukaran untuk bernafas dan dalam masa yang sangat singkat badannya bertukar biru. Teman ini bergegas menghantarnya ke hospital. Doktor memberitahu bahawa anaknya sudah tidak bernafas ketika sampai dihospital, namun teknologi moden membolehkan anaknya bernafas secara artifisal. Dalam 2-3 hari ini doktor akan menanggalkan peralatan pernafasan untuk melihat sama ada anak ini boleh bernafas sendiri. Jika tidak boleh maka teman akau akan diminta membuat keputusan seterusnya.

Punca bencana ini tidak dapat dipastikan. Pada mulanya doktor menyangka H1n1 namun ujian dari IMR negatif. Mungkin ada virus lain. Hospital sedang menjalankan ujian lanjut.

Aku menahan airmata ketika beliau memanggil nama anaknya secara perlahan-lahan. Getaran suara seorang ayah yang menahan gelodak perasaan melihat anak terlantar kaku. Dia tidak menampakkan kesedihan namun disebalik airmuka yang tenang itu tersembunyi kesedihan yang teramat.

Tidak ada simpati dan kata-kata pujukan yang mampu menenangkan kegundahan itu. "Tolong doakan anak aku" katanya. Aku hanya dapat mengangguk tanpa sebarang kata.

Demikian apabila Tuhan menguji hambanya. Di ambilnya apa-apa yang kita rasa milik kita sedangkan hakikatnya semua adalah miliknya. Namun bagi seorang insan yang lemah, untuk melepaskan sesuatu yang sangat bernilai kepada dirinya malah melebihi nyawanya bukan sesuatu yang mudah. Mungklin demikian juga perasaannya apabila Nabi Ibrahim menerima perintah dari Allah.

Sekembali kerumah aku tidak mampu menjamah nasi sekalipun aku belum makan tengah hari. Tertanya-tanya dalam diri..kuatkah aku? mampukah aku jika aku yang menerima ujian ini?...

Subhanallah..mahasuci engkau yang memilik sekian alam..jika engkau menguji ku, kuatkanlah iman ku....

No comments:

Post a Comment