bicara tentang kehidupan dari ruang lingkup seorang hamba yang serba kekurangan

Thursday, October 15, 2009

Berdosakah kita membina kekayaan?

*******gambar hanya ilustrasi sahaja


Ini bukan blog politik dan aku ingin mengekalkanya begitu. Ini blog tentang kehidupan seorang entrepreneur, namun tak dapat tidak kita tetap akan bertembung dengan poltik kerana dunia politk amat dekat dihati umat Melayu. Betulkah orang-orang melayu mempunyai mentaliti terkepung seperti yang dikhabarkan oleh Khairy Jamaludin?


Sepetang yang lalu aku dan rakan kongsi aku dalam perjalanan pulang dari Sabak Bernam setelah menyiapkan kerja-kerja kecil lanskap untuk seorang pelanggan. Walaupun sudah lama tidak berkecimpung dalam bidang ini, namun sentuhan lama masih ada. So far they all happy with the end result.


Ketika hampir sampai ke pejabat, kami singgah untuk mengisi minyak di Hulu Kelang. Kebentulan dibelakang stesen ini, ada sebuah rumah banglo yang sedang diubah suai secara besar-besar. Dari sebuah rumah satu setengah tingkat ditambah dengan bangunan tiga tingkat.


"Kalau orang UMNO yang buat rumah macam ni dah tentu-tentu kena tuduh rasuah!" ngomel rakan aku. Aku yang tercengang-cengan menoleh kearah beliau. "Tu.." beliau menjuihkan mulut kearah bangunan hebat ini. Nah ada bendera PAS dan PKR tegak megah ditengah-tengah laman rumah hebat ini.


"Berdosakah jika orang Melayu membina kekayaan?" tanya ku. "Tidak lansung...hanya orang UMNO yang berdosa membina kekayaan.." jawab teman aku secara sarkastik..aku faham kerana itulah stail beliau berhujah.


"Orang UMNO kena duduk kat PPR je...orang lain tak pe...tak payah tanya dimana punca kekayaan mereka..semua halal je.." komennya lagi.


Perbincangan kami terhenti disitu tetapi ia telah menyebabkan aku berfikir tentangnya sepanjang petang. Tentang sikap segelintir Melayu yang mempunyai sentimen begitu apabila kumpulan yang tidak disokongnya mengumpul harta tetapi tidak bertanya soalan yang sama jika kumpulan sendiri secara terang-terang menunjukkan kemewahan melampui keupayaan kewangannya.

Sebenarnya sikap yang diamalkan oleh orang Melayu terhadap pihak yang tidak sehaluan dengan mereka baik UMNO,PAS atau Keadilan sendiri adalah sangat destruktif. Banyak contoh yang boleh kita bahaskan tetapi percayalah kata aku, aku tidak pernah percaya bahawa ahli politik baik dari PAS (yang sepatutnya lebih zuhud), atau PKR ( sapu depan belakang) atau UMNO ( semua balon) tidak mengumpul harta baik cara baik atau cara gelap. Aku sudah cukup lama dalam bidang ini untuk membuat kesimpulan ini.

Lihatlah pendokong PAS atau PKR yang tidak sampai setahun memerintah, sudah boleh memandu Harrier, Mercedes, BMW, TOYOTA dll. Tak ada siapa bertanya bagaimana ini semua diperolehi..namun aku jangkakan menjelang PRU akan datang mereka banyak antara mereka akan jadi seperti UMNO yang mereka amat benci itu.

Soalan aku sebenarnya berdosakah kita mengumpul harta kekayaan? Jawabanya tentulah tidak, jika kita mengumpul harta dengan jalan yang betul. Apakah maksud jalan yang betul? menjadi broker projek jalan yang salah atau betul? Sebab banyak orang PKR dan PAS dah jadi broker projek sekarang ini. atau ia hanya salah jika orang UMNO yang melakukanya?

Bagaimana dengan mendiskriminasi usahawan yang tidak dari satu aliran? Sebab sekarang ini sebuah kerajaan negeri mewajibkan apabila hendak membeli tender mereka perlu mendapat pengesahan dari Adun mereka dahulu baru boleh membeli tender. Ini belum pernah dilakukan oleh kerajaan BN.

COMPETENCY, ACCOUNTABILITY, TRANSPARENCY???...NAMPAKNYA SLOGAN INI HANYA DI LETAK DIDALAM BOTOL KACA.

No comments:

Post a Comment