bicara tentang kehidupan dari ruang lingkup seorang hamba yang serba kekurangan

Wednesday, July 22, 2009

SKIM CEPAT KAYAKAN PENGANJUR

Hari ini didalam akhbar ada tersiar berita tentang bakal usahawan ketam nipah yang tertipu berjuta-juta ringgit kerana sistem yang ditawarkan kepada mereka tidak menjadi.

Diberitakan peserta peserta membelanjakan 6-60 ribu untuk modul-modul penternakan yang mengandungi tangki fiber dan bahan-bahan kimia dan diberi beberapa ekor anak ketam untuk diternak. Peserta-peserta juga ditawarkan dengan jaminan beli balik sekiranya jualan mereka mencapai tahap matang.

Ulasan aku ;

Skim sebegini adalah satu bentu skim cepat kaya. Cepat untuk mengayakan penganjur!. bayangkan 3000 pserta membayar sekrang-kurangnya 6000 untuk satumodul, penganjur sudah boleh mengutip minimum 18 juta!!!. Bukankah skim ini baik? ya ia baik untuk penganjur...Sebagai seorang yang terdidik dalam bidang pertanian, aku sering juga menyertai seminar-seminar untuk menternak cacing, lintah, ikan ketutu, cendawan, ketam nipah, belut, fertigasi, orkid vanilla dan berbagai lagi aktiviti pertanian yang dipasarkan secara skim francais sebegini. Ini adalah satu strategi bijak- bijak kepada penganjur.

Bukan semua skim sebgini tidak berdaya maju, tetapi sebahgian besarnya adalah helah untuk menjual produk yang tiada pasaran sebenar!. Sewaktu aku berbual dengan usahawan cacing yang berjaya satu ketika dahulu, aku bertanya dimana pasaran beliau? jawaban yang aku terima adalah pasaran beliau adalah penternak cacing lain!. Soalan aku seterusnya adalah apabila semua penternak cacing ini mengeluarkan hasil dimana mereka hendak menjual cacing mereka?. Jawaban beliau kita kembangkan industri penternakan cacing ini supaya sentiasa ada penternak cacing. Inilah kelemahannya, penternakan cacing di Malaysia bergantung kepada penternak cacing sahaja. Bila pasran ini tepu siapakah yang akan membeli cacing2 itu?.

Memang benar cacing boleh dibuat pallet untuk makanan ikan, perubatan, baja dan sebagainya. Tetapi perkiraan kasar aku masih tidak viable sebab harga cacing dibeli oleh penternak pada rm450.00 sekilo selepas dicampur kos makanan, kos menjadi terlalu tinggi sedangkan harga baja buangan baja baru kira-kira 25 sekilo, pallet cacing 5 ringgit sebungkus. Hakikatnya pasti ada satu atau dua penternak yang akan berjaya membina tapak tetapi bilangannya sangat kecil yang mempunyai daya sain, sedangkan sebilangan yang lain akan terhapus perlahan-lahan.

Begitu juga dengan skim ketam, ketutu dan yang lain-lain. Cuma yang aku tengok Cendawan dan Cili fertigasi mempunyai pasaran luran yang cukup besar, tetapi pengusaha perlukan daya saing yang cukup kuat kerana harga komoditi ini turun naik dengan besar.

aku pun ingta nak francaiskan perniagaan aku lah...


No comments:

Post a Comment