bicara tentang kehidupan dari ruang lingkup seorang hamba yang serba kekurangan

Thursday, July 16, 2009

Catatan untuk Teman yang berjiwa Rapuh...

Sahabat,
Mungkin engkau melihat diri ku sebagai terlalu keras, kasar dan brutal.
Kadang-kadang bahasa yang ku guna sarkastik dan sinikal dan tidak sesuai dengan jiwa mu yang halus maklumlah engkau berjiwa sasterawan....
Engkau melihat aku terlalu taksub mencari kesempurnaan.
Seorang yang terlalu melihat kepada kesilapan kecil.
Engkau merasakan aku menghukum mu diatas kekhilafan yang tidak wajar
lantas engkau merasa teraniaya

aku hanya meminta mu untuk sejenak memikir kembali
tentang perjalanan yang telah dan sedang kita lalui
tentang kemana yang hendap kita tujui
apa yang hendak kita capai
itupun jika engkau mempunyai keinginan yang sama
untuk mencari destinasi diri
mencapai yang terbaik yang boleh kita capai
sebelum kita mati...

Engkau ingin mengikuti ku
dalam dunia keusahawanan yang mencabar ini
sering aku berpesan dunia yang ini sangat brutal
dunia ini hanya untuk yang mempunyai cukup kekuatan dan semangat
untuk bangkit setiap kali tumbang, setiap kali....

Oleh itu berhenti menganggap dirimu PEKERJA kerana
sebaik sahaja manusia menganggap dirinya PEKERJA dia akan mula BERHENTI bekerja.
Aneh bukan?

Jika engkau ingin hidup didalam dunia yang ini
engkau harus belajar melengkapkan dirimu
dengan segala ilmu dan persenjataannya

Paling penting ebngkau harus mempunyai semangat yang jitu
bukan semangat melankolik yang jiwang
jika begitu jadilah engkau seorang nevelis, tulislah cerita-cerita lara yang enak
untuk halwa telinga dengan kiasan dan tamsil

Dunia yang ini untuk manusia yang realistik
untuk manusia yang tahu apa yang hendak dilakukan
bukan manusia yang kebingungan, umpama Rusa disuluh cahaya diwaktu malam
Malang sekali Rusa itu akan jadi habuan pemburu

Dunia ini memerlukan fikiran yang tajam
Ia mengkehendaki kita mempunyai kebolehan membaca situasi
Ia akan menghukum kegagalan untuk bertindak tepat pada masa
Ia tidak akan melayan jiwa yang hanya berpuas hati dengan apa yang ada

Dunia yang ini menyaksikan ramai orang terpelajar tersungkur
Dunia ini selalu menyaksikan kekecewaan manusia yang cuai dan tolol
Dunia ini telah penat menangisi jiwa yang dikuburkan dengan tangisan kegagalan
akibat tidak mempunyai persediaan untuk bermainan dengannya

Dan aku tidak mahu melihat engkau menerima nasib yang sama....
Sama seperti aku bimbangkan diri ku, aku juga bimbang akan kelestarian mu
kerana aku melihat engkau terlalu alpa dengan permainan dunia yang ini...

Dalam dunia yang ini, engkau tidak akan dapat bertahan secara berseorangan
engkau perlukan bimbingan dari yang pernah melalui denai beranjau ini
dengan sikap mu yang tidak mahu mempelajari seluk beluk dunia ini, engkau tidak diyakini akan bertahan walau pun setahun...

Kemana arah mu jika engkau tidak rajin mencari peluang?
Kemana sudahnya jika engkau tidak rajin mencari maklumat untuk melengkapkan diri mu?
Mampukah engkau bertahan dengan sikap 'tidak apa'?

Ketika teman sebaya sudah pergi jauh meninggalkanmu
engkau hanya mampu berkata
'Inilah yang tuhan takdirkan kepada ku'
Mengapa menyalahkan DIA bila DIA ada berkata yang DIA tidak akan mengubah nasib mu melainkan engkau sendiri?

Tetapi aku tidak menyalahkan mu
Sering aku diingatkan
Keusahwanan tidak boleh diajar tetapi boleh dipelajari...

Jika engkau tidak ingin menJADI apa yang engkau INGINkan kerana engkau FIKIR engkau tidak mampu maka apa lagi yang mampu aku lakukan, kerana engkau telah MATI sebelum JASAD mu mati...

No comments:

Post a Comment