bicara tentang kehidupan dari ruang lingkup seorang hamba yang serba kekurangan

Wednesday, December 30, 2009

Cerita Orang Alim dan Sijil Simpanan Premium

Kisah ini adalah sebuah kisah motivasi. Ia diadaptasi dari cerita masyarakat.

Kisahnya tentang seorang yang agak warak dan rajin beramal. Setiap malam sebelum tidur beliau akan mengaji Al Quran dan sebelum tidurkan membaca doa-doa dalam bahasa arab yang panjang. Tetapi ada satu doa yang dibuatnya dalam bahasa Melayu..doanya adalah untuk beliau menang hadiah Sijil Simpanan Premium BSN. Beliau sungguh teringin hendak memandu kereta BMW atau Mercedes yang dilihatnya didlam iklan itu.

Begitulah berlangsung hidup teman ini. Siang beliau berkerja bersungguh-sungguh di gerai yang diusahakannya dan malam beliau menngaji, sembahyang malam dan berdoa termasuk doa bahasa Melayu itu. Hal ini terjadi selama hampir 10 tahun.

Suatu malam setelah habis mengaji beliau teringat yang beliau sudah membuat amal sebegini selama hampir sepuluh tahun dan TUHAN tidak pernah memakbulkan doa yang dilafazkan selama hampir 10 tahun. Beliau tiba-tiba berasa sangat kecewa kerana beliau bersungguh-sungguh berdoa. Jadi malam itu beliau melahirkan kekecewaannya kepada tuhan kerana doanya tidak dimakbulkan. 'Malam ini hamba tidak akan berdoa kepada mu ya TUHAN kerana DOA hamba selama 10 tahun tidak pernah dimakbulkan' katanya dengan nada yang sangat sedih. Dalam pada beliau merintih tersebut beliau tertidur.

Dalam mimpi tersebut beliau didatangi seorang yang sangat muda dan lawa. Orang muda yang handsome ini memperkenalkan dirinya sebagai malaikat yang diutuskan TUHAN untuk berjumpa dengannya dan menenangkan hati beliau yang gundah tersebut.

Dalam mimpi tersebut beliau dibawa melawat ketempat-tempat yang indah dan berjumpa dengan berbagai hidupan dan tumbuhan yang tidak pernah dijumpainya di dunia. Kini sampailah waktunya untuk berpisah. Sebelum berpisah Malaikat bertanya adakah beliau sudah gembira. Tentu sekali jawab siTeman ini. 'Kalau begitu sampailah waktunya untuk kita berpisah' kata malaikat tersebut.

'Nanti wahai malaikat!' Teman tadi masih tidak berpuas hati. 'Bagaimana dengan doa ku yang selama 1o tahu tidak dimakbulkan TUHAN?' tanya beliau ingin mendapat kepastian.

'Oh yang itu..' kata malaikat. 'Bagaimana TUHAN hendak memakbulkan doa mu jika kau masih belum membeli SIJIL SIMPANAN PREMIUM nya?'

Moral of the story? You can pray as hard as you can. But You Still have to make the MOVE!



1 comment: