bicara tentang kehidupan dari ruang lingkup seorang hamba yang serba kekurangan

Thursday, December 3, 2009

Kursus lagi...

Belum pernah lagi aku dok sertai satu kursus yang panjang macam ni. Aku harap banyak yang boleh aku perolehi dari sesi-sesi macam ni.

Modul kedua yang aku lalui ni adalah modul penyediaan rancangan perniagaan. Benda ni bukanlah asing bagi aku, namun sesekali buat refreshing apa salahnya..

Secara asasnya rancangan perniagaan adalah seperti satu blue print yang merangka hala tuju perniagaan kita. Ia menjawab siapa kita, siapa pelanggan kita, apa kita buat, apa kita hendak dan bagaimana strategi yang hendak kita pakai bagi membantu kita mencapai apa yang kita hajatkan.

Bagi sesetengah orang, perkara ini tidak perlu kerana apa yang kita rancang tak semestinya akan menjadi seperti yang kita bayangkan. Namun hakikatnya kita perlu merancang sebelum kita mula melangkah kerana ia memberi kita bayangan meskipun bukan semestinya ia menjadi hakikat.

Rancangan perniagaan adalah perlu sebenarnya. Bak kata orang jawa di England nun... NO BODY PLANNING TO FAIL, ONLY A LOT of PEOPLE FAIL TO PLAN...

No comments:

Post a Comment