bicara tentang kehidupan dari ruang lingkup seorang hamba yang serba kekurangan

Wednesday, September 9, 2009

Masih ada harapan untuk perpaduan


Semalam ( 08.09.09) aku berbuka puasa dengan beberapa pelanggan aku dari sebuah GLC di Concorde Hotel Shah Alam. Tiada photo boleh disertakan untuk menjaga privasi pelanggan.

Makanan menarik dan sedap. Pilihan banyak dan berkualiti. Cuma ruang yang sempit menyukarkan pergerakkan.

Shah Alam sekarang terkenal diseluruh dunia tau. Maklum dengan kes orang terjun dari tingkat 14 dan kes kepala lembu yang diarak kesana-sini itu.

Namun pada pemerhatian aku pada petang itu adalah ramainya rakan-rakan India dan Cina yang turut sama dengan rakan-rakan Melayu mereka berbuka puasa disana. Melihat kemesraan dan gurau senda mereka, aku terfikir dimana 'ketegangan' yang kelihatan sebelum ini?

Aku percaya tanpa pengaruh politik kita semua dapat bergaul dan berkawan tanpa sikap prejudis dan buruk sangka. Kita mampu membentuk persahabatan untuk membina satu masyarakat yang saling memahami. Benarlah tidak ada satu formula pun yang sempurna, tetapi sekurang-kurangnya formula Malaysia sudah terbukti selama 52 tahun.

Jika kita berhenti sejenak dari mengejar kehidupn kita untuk 'meraikan perbezaan kita', maka aku rasa negara kita mempunyai harapan cuma aku harap ahli politik kita tidak merosakkan semua ini dengan sikap parochial masing-masing.

Salam untuk 1 Malaysia

No comments:

Post a Comment