bicara tentang kehidupan dari ruang lingkup seorang hamba yang serba kekurangan

Sunday, September 6, 2009

Cobaaannnn....

Salah satu hal yang menjadi masalah menjadi usahawan selepas bersusah payah masuk sebutharga dan tender kemudian bersusah payah pula memenuhi semua kehendak sebutharga dan tender sambil melayan kerenah pegawai-pegawai yang menguruskan semua sebutharga dan tender ini adalah bab memungut hutang.

Ini adalah masalah biasa baik dalam sektor swata dan awam. Kerenahnya sama sahaja malah disektor swasta terutama syarikat yang tidak begitu kukuh keadaannya adalah lebih kronik. Ada syarikat yang tidak mempunyai aliran tunai mencukupi, terpaksalah akauntannya mencipta cerita-cerita magis sedangkan kita tahu hakikatnya.

Disektor awam masalahnya bukan tiada wang tetapi sikap sambil lewa pegawai-pegawai yang mengurus hutang-hutang ini. Sikap tidak prihatin kepada keperluan untuk syarikat-syarikat yang berurusan dengan mereka, menyebabkan banyak yang jeran. Namun itulah hakikatnya dengan usahawan. Selagi wang tidak sampai kembali ke akaun sendiri perjuangannya belum boleh dianggap selesai. Kalau kita bercakap lebih nanti akan dibalas dengan statement berani mati mereka "Kalau tak ada duit tak usah berniaga..".

Kadang-kadang pada orang seperti ini hendak sahaja aku doakan supaya mereka diberhentikan dan terpaksa berniaga untuk menampung hidup dan merasa sendiri betapa sukarnya menguruskan aliran tunai yang terhad.

Dibulan Ramadhan ini, sekalipun kita kena banyak menjaga mulut dan nafsu amarah kita, kadang-kadang panas juga hati bila cek tidak ditanda tangani walaupun dah hampir dua minggu.

Cobaaaannnnn.........






No comments:

Post a Comment