bicara tentang kehidupan dari ruang lingkup seorang hamba yang serba kekurangan

Tuesday, March 31, 2009

Musim menjala dah tiba be...

Bulan March keatas ( biasanya sampai Oktober) merupakan bulan yang agak sibuk sedikit, memandangkan pada waktu ini banyak kontrak-kontrak pembinaan diiklankan. Hari ini sahaja sebenarnya ada 2 tender tutup. Pagi ini kami ada satu lawatan tapak dan satu mesyuarat tapak.
So kena bebagi tugaslah.
Sebenarnya masuk tender kerajaan ini hampir-hampir macam main loteri sahaja keadaannya. Sebabnya kita tak tahu atau kadang-kadang cara sesuatu projek diawardkan tidak seragam dan tidak mengikut ragam tertentu. JKR dengan kaedahnya, Universiti dengan ragamnya, TNB dengan caranya. Semuanya menggunakan pendekatan berbeza membuat kita susah untuk mengagak harga yang patut diletakkan.
Dalam disiplin pemasaran ada istilah 'product positioning'. Macamana kita nak menghargakan produk kita berbanding produk pesaing kita in relation to quality. Jika skim yang tidak setara digunakan maka sangat sukar untuk kita meletak harga kepada tender kita. Sebenarnya bagi tiap-tiap kontrak kosnya lebih kurang sama sahaja. Yang berbeza berapa margin yang hendak kita capai dari sesuatu projek tersebut.
Ada yang mengikut anggaran mereka sendiri, ada yang menggunakan sistem 'cut of' dan ada pula yang menggunakan kaedah harga terendah. Malah ada yang menggunakan sistem 'cut of' tiba -tiba dalam jawatankuasa tender dok pilih sesuka hati dia. So pada yang bernasib baik tu macam menang loteri jugalah.
Ramai yang beranggapan masuk tender kerajaan , perlu mempunyai kabel. Jawapan aku, mungkin betul dan banyak yang tak betul. Setakat pengalaman aku banyak agensi menggunakan sistem harga terendah jadi ada kabel atau tak ada kabel tak penting. Kalau dah rendah, tak payah lah pakai kabel pun...
Ramai juga kawan kawan yang berhabis untuk 'kabel' mereka, tetapi projek sangkut pada yang masuk dengan harga terendah. hehehe nasib lah kau be...
Tetapi melalui pengalaman aku, sesiapa yang masuk tender dengan kabel ni biasanya hayatnya tak lama. Sebab kumpulan ini sebenarnya tiada 'competitive edge', so bila kabel mereka dah tercabut mereka tidak mampu bersaing dan banyak yang tutup kedai. Bagi aku yang dah 10 tahun ni macam-macam yang aku lalui. Tetapi hakikatnya kita kena ada daya saing dan daya juang untuk hidup didalam dunia usahawan ni.
Itu sebab kita perlu berpegang kepada kata-kata 'QUALITY LAST LONG AFTER ALL THE PROFIT HAVE GONE'. If you have to choose between better quality output as compared to profit increment, choose quality delivery because one day, you will be judged by what you delivered to your client. Yang itu akan lekat dengan kita sepanjang hayat. Sum of all is called reputation.
Salam...

No comments:

Post a Comment