bicara tentang kehidupan dari ruang lingkup seorang hamba yang serba kekurangan

Thursday, March 26, 2009

Ambil Tahu!

Hari ni mood aku betul-betul keluar tingkap. Aku bengang betul kalau manusia , bila diberi tugas, dia nampak masalah sahaja. Kerana dia hanya nampak masalah dia akan hanya memberi beribu-ribu alasan untuk tidak menjalankan tugasnya. Dahlah begitu tak nak bertanya dan tak nak mengkaji.
Apa-apa hal pun, tugasan kita tetap perlu dilaksanakan pada tarikh yang telah ditentukan. pelanggan tidak mahu tahu sama ada kita tahu atau tidak, kita tetap perlu menyelesaikan masalah tersebut. Berdiam diri tak akan menyelesaikan masalah. Kalau kita hendak bertengkar tentang hal-hal filasauf baik lah kita jadi ahli akademik. Mungkin teman aku ni telah tersalah bidang!!
Sebagai usahawan, kita patut tahu atau setidak-tidaknya ambil tahu semua hal yang bersangkutan dalam bidang perniagaan, tak kisahlah kalau hal sekecil mana sekalipun. Kerana sikap suka ambil tahu itulah yang akan membezakan kita dengan orang yang tidak terlibat dalam keusahawanan.
Mungkin kerana itulah sebabnyanya aku menamakan blog aku sebagai ikhtiar hidup. Jika kita tak tahu sesuatu perkara. Ramai kawan-kawan aku heran bagaimana aku boleh terlibat dalam bidang pembinaan dan kejuruteraan sedangkan aku dididik dalam bidang pertanian. Jawapan aku mudah aje. AKU AMBIL TAHU!!!

No comments:

Post a Comment