bicara tentang kehidupan dari ruang lingkup seorang hamba yang serba kekurangan

Saturday, March 28, 2009

If Things can go wrong it will go wrong




Salah satu disiplin dalam pengurusan yang pertama aku belajar dulu adalah hukum Murphy yang mengatakan 'If Things can go wrong it will go wrong'. Kalau ada perkara-perkara dalam kehidupan atau pun dalam projek yang kita uruskan boleh memberi masalah. Masalah itu haruslah diselesaikan segera.Jika tidak masalah itu akan tetap menjengah kita dan waktu ia datang menjengah kita, dalam saat-saat yang kita memang tak mau ada sebarang masalah.


Hari ini, aku mendapat pengajaran yang mengingatkan aku supaya tidak melupakan hukum en Murphy tadi. Alkisahnya kereta honda isteri aku telah mula menunjuk ragam sejak awal tahun ini. Aku memang tahu kotak gear ini ada masalah. Tetapi aku hanya gi servis, tukar ATF dan bersihkan solenoidnya sahaja dengan harapan masalah tersebut tu akan selesai, sedangkan aku memang tahu ada masalah pada kotak gear.


Hakikatnya aku buat begitu sebab kalau nak tukar kotak gear atau overhaul kotak gear kos nya memang rabak poket. Sedangkan Honda aku baru 6 tahun. Takkan lah Honda cam tu...


So today, aku dah plan nak bawa orang tua aku ke UUM untuk menghadiri konvokesyen cucu kesayangannya ( anak kakak aku), Ibu ku pun dah teruja sangat-sangat. But as luck would have it, the damn gearbox tank, as i cross Selangaor Border at Tanjung Malim. So aku kena merangkak balik ke KL dan hantar workshop. My poor mum cried silently at the back oh the car.What can I do, I just cannot continue to drive to Sintok with broken gear box.It would take me 7 hours to get there with 40km/h speed and the risk is too great. I have to disappoint her in the end.


So the lesson today is listen to Mr Murphy.


Salam...

No comments:

Post a Comment