bicara tentang kehidupan dari ruang lingkup seorang hamba yang serba kekurangan

Tuesday, February 9, 2010

Bila Peniaga Cina Meminta Perlindungan Kerajaan

Akhbar NST hari ini melaporkan Tan Sri William Cheng, Presiden Associated Chinese Chambers of Commerse and Industry meminta kerajaan menghadkan import dari Cina demi melindungi industri tempatan ( industri kaum Cina).

Agak pelik juga bila kaum Cina yang selama ini mendesak semua perkara hendaklah dilakukan diatas nama meritokrasi tiba-tiba meminta perlindungan kerajaan kerana tidak mampu bersaing dengan pengilang Cina. Mereka yang beria-ia mendesak agar subsidi dan perlindungan kepada Proton dihapuskan kini mahukan layanan yang sama pula untuk mereka.

Begitulah bila terkena batang hidung sendiri tiba -tiba merotokrasi tidak bermakna pula kepada yang menjerit-jerit mahukan meritokrasi. Ikhtiar hidup sebenarnya tidak hairan dengan sikap sebegini. Inilah sikap kiasu yang membolehkan mereka 'survive' selama ini. Mereka sentiasa inginkan kelebihan berpihak kepada mereka. Dimana mereka boleh menang mereka inginkan meritokrasi dilaksanakan. Dimana mereka rasa mereka akan tersungkur, mereka meminta perlindungan.

Selama ini pun sebenarnya mereka telah menikmati banyak subsidi dari kerajaan. Namun hakikatnya ini semua tidak mencukupi bagi mereka. Malah dituduh kerajaan tidak memainkan apa-apa peranan dalam membantu mereka. Dikhabarkan dana dan geran smidec kabanyakkannya disapu oleh mereka, tetapi ini bukan salah sesiapa, peniaga bumi tidak mempunyai imaginasi dalam hal-hal merebut peluang sebegini. Mungkin kerana tidak mahu bersusah payah kerana menganggap semua ini perlu kabel politik. Banyak peluang kita terlepas kerana anggapan salah sebegini.

Dengan kuasa ekonomi ditangan mereka dan sebagai pemabayar cukai terbanyak, mungkin kerajaan akan akur dengan tuntutan mereka? Kita tunggukan Model Ekonomi Baru Najib.




No comments:

Post a Comment