bicara tentang kehidupan dari ruang lingkup seorang hamba yang serba kekurangan

Monday, August 31, 2009

Putrajaya Suram Di Malam Merdeka


Malam sebelum kemerdekaan ini, aku berkesempatan berbuka puasa di rumah adik ipar aku di Putrajaya. Lepas tu kami ke Masjid Besi untuk menunaikan isya' dan bertarawikh. Selepas bertarawikh, biras aku membawa aku berjalan-jalan sekitar Putrajaya.

Putrajaya memang cantik dengan bangunan pelbagai rekabentuknya, tetapi dimalam ambang Merdeka ke 52, Putrajaya suram tanpa kerdipan cahaya lampu. Agaknya letih berpuasa kut.

Aku mengandaikan di malam Merdeka ini, bangunan-bangunan di Putrajaya akan di simbah cahaya lampu limpah yang gemerlipan bagi melambangkan keceriaan menyambut kemerdekaan. Namun harapan aku meleset.

Kalau Putrajaya sendiri tidak menyambut kemerdekaan maka apa hendak diharapkan rakyat biasa?

No comments:

Post a Comment