bicara tentang kehidupan dari ruang lingkup seorang hamba yang serba kekurangan

Tuesday, June 30, 2009

Keusahawanan satu bidang yang brutal

Sewaktu aku di Sekolah Perniagaan dahulu aku diberitahu bahawa 9/10 dari perniagaan yang dibuka akan bungkus dalam tempoh setahun. Baki yang hidup tu pulak 50% darinya akan tutup dalam tempoh lima tahun.Jika perniagaan tersebut berjaya melepasi angka 10tahun maka ada kemungkinan ianya akan bertahan lebih lama.

Keusahawanan memang sesuatu yang brutal. Bidang ini tiada belas ehsan ..tiada kuota, tiada alasan. Oleh yang demikian untuk berada didalam bidang ini, kita seharusnya mempunyai minda yang lasak, keupayaan yang mencukupi dan kebolehan adaptasi yang luar biasa. Bidang ini tidak memberi kelebihan kepada lulusan Universiti sebaliknya semua perlu bermula dengan keupayaan diri. Kertas ijazah tersebut hanya mengajar kita untuk berfikir sahaja.

Seorang sahabat aku yang berkelulusan MBA pernah membuka perniagaan sendiri tetapi terpaksa tutup kedai dalam beberapa tahun. Tahu apa jawatan beliau kini? PENSYARAH BUSINESS SCHOOL DI UM???? dan menjadi Konsultan kepada Iskandar Malaysia...Ironik bukan?

No comments:

Post a Comment