bicara tentang kehidupan dari ruang lingkup seorang hamba yang serba kekurangan

Sunday, February 27, 2011

Penipu Kompulsif...

Ada sesuatu yang sukar mendepani kehidupan apabila kita dikelilingi oleh penipu-penipu yang kompulsif. Manusia yang dengan sengaja memakai topeng kejujuran tetapi dengan sedar menggunakan setiap kesempatan untuk menipu, memperdaya dan memfitnah. Manusia yang menghiasi kata-katanya penuh dengan madah-madah yang indah dan berbunga agama tetapi lidahnya penuh racun.

Manusia-manusia ini akan berbohong, mencipta cerita, membuat fitnah tanpa rasa sedikitpun bersalah. Manusia-manusia ini berbohong untuk mencapai hajat walaupun pembohongannya akan memusnahkan kehidupan orang lain. Manusia ini umpama lintah yang melekat ke batang tubuh kita dan sukar sekali untuk dibuang. Hanya setelah ia mendapatkan apa yang dihajatkan, mereka akan meninggalakan kita berdarah dan cedera. Hakikatnya manusia-manusia ini tidak tenang jawanya dan malangnya percaya kepada pembohongan diri sendiri.

Kadang-kadang kehidupan ini menjadi sukar terutamanya apabila kita dikelilingi oleh kumpulan manusia penipu kompuldif ini. Agama mengajar kit bersangka baik. Bahawa kita tidaklah boleh mengesyaki yang kawan-kawanatau orang disekeliling kita mempunyai niat yang tidak baik dengan kita. Kerana pegangan itu, kita tidak membuat persediaan rapi untuk mengelakkan kita ditimpa masalah dan akibatnya? kita ditipu!.

Jika ia terjadi sekali atau dua kali mungkin kita boleh katakan nasib tidak baik kerana terjumpa dengan makhluk seperti ini. Jika ia dilakukan oleh seorang dua kita masih boleh terima tetapi jika ia dilakukan oleh ramai manusia yang berurusan dengan kita maka bencanalah kita. Bagaimana pula jika sekejap-sekejap kita jumpa manusia spesis ini?

Pembohong kompulsif sudah diakui sebagai satu bentuk penyakit jiwa. Jika ianya adalah penyakit jiwa bagaimana kita hendak mengatasinya tanpa bantuan doktor?.Masalah besarnya semua pembohong kompulsi ini tidak sedar mereka mengalami sakit jiwa?

Kadang-kadang aku kagum dengan kesungguhan penipu-penipu ini mempertahankan diri. Mereka dengan selamba bersumpah berkata benar sedangkan semua bukti menunjukkan sebaliknya. Sebagai contoh tidak ada sesiapa di tapak projek nampak penyelia mereka pada hari tertentu, apabila disergah mengapa tidak hadir kerja bermatian-matian beliau mempertahankan yang beliau hadir pada hari yang dikatakan . Tidak ada getaran rasa bersalah dalam suaranya...

Apabila terperangkap pandai pula menggunakan nama TUHAN, mempersoalkan sama ada yang menghukumnya sempurna dimata TUHAN?.

Begitu juga dengan manusia yang dikenali sebagai pemfitnah -yang pernah cuba merobohkan rumahtangga orang dengan menghantar penyamar sebagai girlfriend gelap suami perempuan yang tidak disukainya namun di facebooknya dihiasi dengan sulaman-sulaman tentang amal, keihklhasan dan kebenaran..waduhhh. Kronik sekali jika masalah ini dihadapai oleh orang-orang sekeliling kita. Haruskah kita menegurnya sedangkan pasti sekali mereka tidak akan mengaku?

Tuhan ku, aku berlindung dengan mu daripada manusia-manusia yang jiwanya tidak tenteram ini...

Salam untuk mangsa penipu kompulsif..

Nota tambahan tentang penipu kompulsif:

Compulsive Lying Symptoms
It is not easy to spot compulsive liar symptoms, as the lies are many times too subtle to catch ones eye or these compulsive liars are very skillful in presenting their lies. Compulsive liar symptoms become apparent mostly to the near and dear ones of the compulsive liar. Things begin to open up when close ones can easily spot the lies from the truth. The compulsive liar symptoms are as follows:
  • Attention Seekers: There are certain people who need to be the center of attraction where ever they go. In order to maintain their high popularity rate, they begin to build up attention seeking white lies. These lies soon become a part of their personalities and they never find it necessary to shrug off the harmless lies.
  • Create Stories: Creating stories of valor and great deeds about oneself all the time, is a compulsive liar symptom. They make up such great stories about themselves, that they loose their charm once the cat is out of the bag. For example, someone claims to have fought a bloody fight with a goon at the local bar, when actually he is known to get scared or has even fainted at the sight of blood.
  • Covering Up: When a compulsive liar gets caught in his lies, he will cook up another story of how he is falsely accused or will deny it totally with another story to back up his claim of innocence.
  • Same Story, Different Characters: Plagiarism becomes another part of obsessive compulsive liar symptoms. One may not realize mentioning the same lie to the same person, more than once. Each time he says the same lie, the basic concept remains the same, only the characters, place, date of occurrence, etc. may change.
  • Poor Self Esteem: The hallmark of compulsive liar disorder symptom is low self esteem. An inferiority complex forces the person to make up stories, that makes him/her feel worthy and appreciated.
  • Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD): This is mostly apparent in compulsive lying disorder in children. Even adults suffering from ADHD with impulsive behavior, exhibit compulsive lying symptoms.
  • Bipolar Disorder: People suffering from a bipolar disorder are always suffering from mood swings, that range from depression to a manic behavior. During this period, their impulsive behavior is switched on, that forces them to lie through their nose.
  • Other Addictions: Drug addicts, alcoholics, gamblers, etc. who are into similar activities that causes them to fall into trouble more than often, may exhibit compulsive liar disorder. They may keep lying to help themselves out of sticky situations, get out of financial mess, hide the truth about themselves, from their family and friends.
  • Reality Denial: People who are unable to face the truth or unable to admit truth are true compulsive liars. They may turn on a elaborate emotional display that takes the attention away from their lies. Know more on signs of compulsive lying. (Klik sini)

1 comment:

  1. saya juga baru terkena dengan kumpulan manusia penipu ini... tentang rumah sewa.. sudahlah mencuri barang-barang saya kemudian tuduh saya mencuri makanan mereka.. panggil boyfriend datang serang saya... kemudian mak mereka pula telefon saya mencarut perkataan yang kesat. pelik kerana masih ada orang seperti ini. apabila saya keluar dari rumah sewa itu deposit saya tidak dipulangkan balik... memang mereka suka makan duit haram agaknya

    ana emilia, diana, tunangnya dan ibu mereka.. sudah-sudahlah menipu orang... tak ada gunanya

    ReplyDelete