bicara tentang kehidupan dari ruang lingkup seorang hamba yang serba kekurangan

Tuesday, June 2, 2009

Ekonomi yang mengecut

Akhirnya kerajaan mengakui juga ekonomi kita merudum dengan pengecutan sebanyak negatif 4.5% KDNK. Mungkin pengecutan ini tidak sebanyak Thailand (-7%) dan Singapura (-15), tetapi ia tetap satu pengecutan yang besar.

Adakah pengecutan ini akan berterusan atau ia telah mencapai paras lantai dan dijangka melantun kembali ke paras positif?. Kata Unit Perancang Ekonomi , kita akan berkembang ke paras positif pada pertengahan tahun 2010. Aku harap begitulah sebab pengecutan berterusan akan memberikan impak besar kepada situasi ekonomi hampir semua rakyat Malaysia terutama yang berada didalam lingkungan cukup-cukup makan hatta ketika ekonomi berada diparas positif.

Dengan lambakan pendatang asing dengan izin atau tanpa izin, kemasukan para graduan dan lepasan sekolah kedalam pasaran pekerjaan, jika ekonomi tidak memcatat pertumbuhan natijahnya banyak masalah sosial akan berlaku.

Namun begitu sebagai negara yang mempunyai kekayaan sumber alam yang banyak dengan jumlah penduduk yang masih rendah, aku percaya kita mungkin dapat mengatasi masalah ekonomi ini dengan reformasi program ekonomi dalaman untuk menjana pertumbuhan yang positif.

Dengan tanah terbiar yang banyak dinegara ini, mungkin satu undang-undang dapat dirangka untuk mengambil dan mengusahakan tanah terbiar yang terlalu banyak dinegara ini untuk menjana kegiatan pertanian dalam bentuk yang berteknologi tinggi dan benilai tinggi.

Kesan keruntuhan sistem kewangan dunia , disertai dengan kesan cuaca dunia yang tidak menentu dijangka akan mengakibatkan krisis makanan dunia beberapa tahun akan datang. Para perancang ekonomi negara seharusnya telah dapat merangka pelan strategik untuk menghadapi situasi sebegini.

Kita lihat beberapa negara umumnya di Asia Barat telah mengambil langkah-langkah strategik untuk mengatasi masalah ini. Melalui GLC mereka, mereka telah membeli beribu-ribu ekar tanah di Filipina, Thailand, Indonesia dan Amerika Selatan untu tujuan pertanian bagi menjamin bekalan makanan mencukupi dinegara mereka.

Bagi kumpulan usahawan ini boleh dijadikan panduan untuk merangka aktiviti strategik bagi jangka masa panjang. Walaupun dalam keadaan ekonomi tidak menentu, makanan sentiasa mempunyai pasarannya.

No comments:

Post a Comment